Strona 8 z 13

PostNapisane: Śr 15 gru, 2010 10:06
przez proffoto
Obserwatorium astronomiczne o nazwie SOFIA, zlokalizowane na pokładzie samolotu, wykonało pierwsze naukowe obserwacje. SOFIA ma służyć astronomom przez 20 lat do obserwacji kosmosu w zakresie promieniowania podczerwonego.

Pierwszy naukowy lot rozpoczął się 30 listopada godzinie 19.34 lokalnego czasu. Start nastąpił z NASA Dryden Aircraft Operations Facility w Palmdale w Kalifornii. Po wykonaniu nocnych obserwacji kosmosu samolot wylądował 1 grudnia o godzinie 5.28 lokalnego czasu (14:28 polskiego czasu).

Celem pierwszych obserwacji naukowych obserwatorium SOFIA były liczne obszary formowania się gwiazd w gwiazdozbiorze Oriona. Na pokładzie samolotu znajdował się Terry Herter z Cornell University w Ithaca oraz inni naukowcy.

Dzięki wyniesieniu teleskopu na wysokość dostępną dla samolotów, astronomowie uzyskują warunki do prowadzenia obserwacji podczerwonych lepsze od panujących w najwyżej położonych obserwatoriach naziemnych. Jeszcze lepsze byłyby na orbicie okołoziemskiej, ale samolot ma tę przewagę nad satelitami, że jest tańszy i codziennie dostępny dla naukowców i techników, którzy w łatwy sposób mogą zmieniać konfigurację teleskopu i dokonywać usprawnień.

W ramach projektu SOFIA na pokładzie zmodyfikowanego Boeinga 747SP zamontowano teleskop o średnicy 2,5 metra. Do rejestrowania promieniowania podczerwonego służy kamera FORCAST, która jest czuła w zakresie od 5 do 40 mikrometrów.

SOFIA, czyli Stratosferyczne Obserwatorium dla Astronomii Podczerwonej (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) to wspólny projekt NASA i niemieckiego instytutu DLR.


Obrazek
Info i foto: NASA

PostNapisane: So 22 sty, 2011 12:11
przez proffoto
Dwa Eurofigter Typhoon nad Middlesbrough

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oraz Asiana Airlines, AAR587, HL-7423, B747-48E(M), ICN-BRU, FL356
Obrazek

Obrazek

Więcej na www.sky-watcher.pl

PostNapisane: Cz 10 lut, 2011 16:00
przez proffoto
ZE704, Lockheed L1011-385-3 Tristar C2A(500) nad moim domem. Middlesbrough 10/02/2011 @ 13:55 - 14:40. Zrobił kilka okrążeń. Lot ASCOT 877 (trening). Na początku latał w niskich chmurach, ale czasami udawało mu się wylecieć na trochę czystsze niebo.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

PostNapisane: Pt 11 lut, 2011 09:15
przez proffoto
Odlatujący z nad Middlesbrough do bazy macierzystej w Geilenkirchen w Luksemburgu LX-N90447, Boeing E3CF AWACS. 10 luty 2011

Obrazek

PostNapisane: Cz 17 lut, 2011 12:40
przez proffoto
KLM1537, PH-JCH, Fokker F70 na cztery kilometry przed lotniskiem
Obrazek

PostNapisane: Cz 17 lut, 2011 18:11
przez martinek77
proffoto napisał(a):Odlatujący z nad Middlesbrough do bazy macierzystej w Geilenkirchen w Luksemburgu LX-N90447, Boeing E3CF AWACS. 10 luty 2011

[url=http://images47.fotosik.pl/618/bebda5568b5a7979med.jpg]Obrazek[/URL]



nooo... to zdjęcie jest wporzo :idea:

PostNapisane: Cz 24 lut, 2011 12:21
przez proffoto
Dzisiejszy MC-130H Hercules (l-382) Combat Talon II, USAir Force o regu 87-0024 lecący z południa w kierunku północno-wschodnim na wysokości 11 tysięcy stóp.
Obrazek

Obrazek

PostNapisane: N 06 mar, 2011 10:17
przez proffoto
Eurofighter Typhoon F2, rega niestety nie znam.

Obrazek

Obrazek

PostNapisane: Pt 18 mar, 2011 19:05
przez proffoto
AN 124-100, RA-82080, Polet Flight, LISBO==>UL602==>NATEB, 18 march 2011 @ 16:03
Obrazek

Obrazek

PostNapisane: Pn 21 mar, 2011 11:15
przez proffoto
Mój najlepszy strzał z dzisiaj.

LH435, D-AIHZ, A340-642, ORD-MUC, FL390 vs UA909, N776UA, B777-222, AMS-ORD, FL340

Obrazek

Obrazek

PostNapisane: Pn 21 mar, 2011 14:14
przez martinek77
myśle że może nawet pretendować do strzału miesiąca.. takie ujęcie? ::aplauz

jaka mogła być między nimi różnica wysokości ??

PostNapisane: Pn 21 mar, 2011 14:25
przez proffoto
Róznica wysokości liczy sobie 5000 stóp, czyli 1524 metry.

PostNapisane: Wt 12 kwi, 2011 15:13
przez proffoto
Co prawda nie z naszego rejonu, ale z urlopu w Grudziądzu.
Airbus A380, Emirates.
Obrazek

PostNapisane: Cz 05 maja, 2011 19:25
przez proffoto
W strugach deszczu, ale ustrzelony: TOM3485, G-STRX, Boeing 757-28A(ER), Astraeus Airlines. Iron Maiden Frontier World Tour 2011. Warto było trochę zmoknąć. 05/05/2011 @ 13:23.
Obrazek

Obrazek

PostNapisane: So 28 maja, 2011 11:02
przez proffoto
XV101/S, Vickers VC-10 C.1K, RAF
Obrazek

EXS143, G-CDFD, B737-8K5, MAN-MME-LDE
Obrazek

OAI861P, SP-HAA, B737-322, MAN-MME-NAP. Fajnie popatrzeć na samolot na polskim regu :)
Obrazek